Rookstop

Stoppen met roken is nooit te laat en iedereen heeft er baat bij.
Hieronder vindt u alle voordelen op een rijtje:

  • Na 20min is de bloeddruk en het hartritme weer normaal
  • Na 2 dagen verbetert smaak en reuk
  • Na 3 dagen verbetert de ademhaling en heeft men meer energie
  • Na 2 tot 12 weken verbetert de bloedcirculatie
  • Na 3 tot 9 maand verbetert het hoesten en de ademhaling
  • Na 1 jaar is het risico op een hartaanval gehalveerd
  • Na 10 jaar is het risico op longkanker gehalveerd
  • Na 15 jaar is het risico op een hartaanval gelijk aan dat van een niet-roker
  • Men krijgt een betere stem, haar, tanden en adem
  • Men bespaart geld en er is ook geen passief roken meer

–> Om te stoppen met roken heeft men gemiddeld 5 à 6 pogingen nodig. Stoppen met roken is vergelijkbaar met leren fietsen, het is normaal dat het niet direct lukt maar elke poging is een stapje dichter bij definitief stoppen.

 

–> Ter informatie nog enkele cijfers:

  • 19 000 belgen sterven jaarlijks aan de gevolgen van tabaksgebruik
  • 2500 belgen sterven jaarlijks door passief roken
  • Meer dan 1 op 4 belgen rookt
  • 10% van de zwangere vrouwen rookt tijdens de zwangerschap
  • 58% van de rokers wenst te stoppen met roken, waarvan de meerderheid binnen het komende jaar
  • 70% wil stoppen onder begeleiding

Roken is een complexe verslaving, er zijn meerdere aspecten

  1. Roken is een fysieke verslaving:

Nicotine zorgt voor de vrijstelling van dopamine, een stof die zorgt voor genot en blijdschap. Dit goede gevoel gaat ervoor zorgen dat de zin in roken versterkt wordt. Na verloop van tijd is er meer nicotine nodig om het gewenste effect te bereiken. Wanneer de nicotine weg blijft ontstaan er ontwenningsverschijnselen (onder andere zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, beven, hoofdpijn, slecht slapen). Het is op deze ontwenningsverschijnselen dat nicotinesubstitutiegeneesmiddelen gaan werken

  1. Roken is een psychologische verslaving:

Er ontstaat een associatie tussen roken en een positieve/negatieve ervaring. Roken wordt gelinkt aan koffie drinken, alcohol, feest, maar ook aan bijvoorbeeld stress, verdriet enz.

  1. Roken is een gewoonte verslaving:

De gewoonte om naar een sigaret te grijpen in bepaalde situaties, namelijk het mond/hand ritueel.

Hoe kan je stoppen met roken?

  1. Puur op wilskracht
  2. Met geneesmiddelen op voorschrift
  3. Nicotinesubstitutie (geneesmiddelen die vrij verkrijgbaar zijn in de apotheek)
  4. Andere manieren: onder andere E-sigaret en aromatische therapieën maar deze worden niet aangeraden

–> 2 manieren om te stoppen met roken

  1. Directe stop: minimum 12 weken met nicotinesubstitutie.
  2. Geleidelijk afbouwen: men start bijvoorbeeld met niet meer in de auto te roken of niet meer tijdens te pauze, in de plaats neemt men een nicotinekauwgom. Na enkele weken kan men dan overschakelen naar een definitieve rookstop.

–> Tips bij het stoppen met roken

  • Analyseer uw rookgewoontes en schrijf ze op. Bv. roken in de auto, tijdens de koffie,..
  • Leg een rookstop datum vast
  • Gooi alle sigaretten, aanstekers, tabak,.. weg op die manier zo is er minder verleiding om op een moeilijk moment naar een sigaret te grijpen.
  • Stel een motivatielijst Deze kan je ook steun bieden wanneer het minder goed gaat.
  • Deel mee aan vrienden en familie dat je stopt

–> Nicotinesubstitutie: geneesmiddelen die vrij verkrijgbaar zijn in de apotheek. Er bestaan verschillende vormen namelijk: Kauwgom, zuigtablet, inhaler, spray en patch.

  • Wanneer het roken geleidelijk aan wordt afgebouwd kan men het roken combineren met een nicotinekauwgom, -zuigtablet of inhaler
  • Bij definitieve rookstop kunnen alle vormen gebruikt worden. Een combinatie van verschillende methodes lijkt het meest effectief: een patch in combinatie met kauwgom of zuigtabletten
  • In geval van hartproblemen is het aangewezen eerst de arts te contacteren alvorens te stoppen met roken.

Nuttige nummers en websites:

(Bron tekst: Pharmagenius, ‘Adviezen voor zelfzorg’ L. Leemans)